M/F Broen

M/F Broen blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og blev indsat på ruten Nyborg-Korsør. Den kunne medtage op til 70 biler og blev betegnet som verdens hurtigste bilfærge. Færgen var tegnet specielt til DSB med spisesalon, rygesalon og promenadedæk. Der var kælet for detaljerne på M/F Broen. Døre og paneler i teaktræ og arkitekttegnede møbler fuldendte den moderne færge.

Færgen fik ikke mange år på Storebælt. Den havde ikke kapacitet nok og blev i 1966 indsat på ruten Aarhus-Kalundborg i stedet. Større færger kom til for at servicere de mange biler, der dagligt krydsede bæltet. Inden flytningen af Nyborgs færgehavn til Knudshoved i 1957 var der ved færgeafgang kaotiske tilstande i Nyborg by.

 

Storebæltsfærgerne blev danskernes faste mødested, og de fleste husker endnu cafeteriaet med den dårlige kaffe og wienerbrødet og gåturene på dækket, hvor man kunne fodre mågerne. M/F Broen sejlede sin sidste tur i 1992 og har derefter været diskoteksskib i forskellige danske byer.



M/F Broen

Der er ingen events på denne lokation

Hvor kommer du fra?

Skriv din adresse her...

Snapshots fra ekspeditionen


Se flere billeder fra ekspeditionen til M/F Broen.


Billederne er taget af forfatter Jens Blendstrup og billedkunstner Ole Lejbach.


Klik her for at gå til snapshot-galleriet.