Den Fynske Spilfabrik og Tine Oksbjerg

Den Fynske Spilfabrik udklækker spiludviklere, og Tine Oksbjerg ophæver samfundsstrukturer i sit fabulerende visuelle univers.

Den Fynske Spilfabrik er en ny og innovativ skole inden for spiludvikling med stort fokus på iværksætteri. Uddannelsen varer tre år og består af en kombination af fællesundervisning og specialisering i spilgrafik, lyddesign, spilprogrammering, spildesign eller forretning. Dét, der skiller Den Fynske Spilfabrik ud fra andre uddannelser inden for spiludvikling, er både det stærke fokus på iværksætteri, men også den tætte forbindelse til erhvervslivet. Helt konkret betyder det, at eksamensprojekter altid har tæt tilknytning til det fynske erhvervsliv, og dermed er direkte erhvervserfaring. Holdet bag Mod.Strøm-projektet Polymeren som virtuelt explorativt univers udmærker sig ved production af VR-oplevelser og har med det spritnye medie allerede skabt 4 interaktive VR-rum til partnere som eksempelvis Zentropa og Nyborg Slot.

Tine Oksbjerg, holdets kunstner, er uddannet billedkunstner fra Det Fynske Kunstakademi og Det Kongelige Danske i København. Både under og efter uddannelsen har Tine Oksbjerg hovedsageligt arbejdet med video og fotografi. Fælles for disse medier er deres iboende tidslige forankring, hvilket fungerer som et værktøj for hendes interesse for det narrative, forstået som visuelle udsagn i tid og rum. Tine Oksbjergs sigte med sin kunst er at opløse rammerne for tidslighed, rum og individ i en higen efter et andet sted eller andre parameter at navigere efter i vores forståelse af verden. Hendes arbejde kan til dels beskrives som en fabuleren over et imaginært rum - et rum hvor tid, sted og identitet fremstår som værende af flydende karakter, og hvor det er muligt at ommøblere de eksisterende strukturer, vi er underlagt, og som danner basis for, hvorledes vi konstruerer vores verden. Tine Oksbjergs arbejde tager ofte afsæt i dokumentariske og hverdagslige fragmenter, som hun sammensætter i nye narrative sammenhænge, ofte i en collage lignende struktur. I flere fotoprojekter i det offentlige rum betjener hun sig af en sammensmeltning mellem forskellige tider og virkeligheder med udgangspunkt i den kontekst hun deltager i.



Hvor kommer du fra?

Skriv din adresse her...

Snapshots fra ekspeditionen